Hírek > Te(l)jes válság: be kéne fagyasztani az országok tejkvótáit?
2020 maj 19
A nem megfelelő uniós szabályozást, az országok tejkvótájának felemelését okolták elsősorban a tejágazat súlyos problémái miatt a felszólalók az Országgyûlés Mezőgazdasági Bizottságának Agrárpiaci, Szabályozási és Élelmiszerbiztonsági albizottságának szerdai ülésén.
A nem megfelelő uniós szabályozást, az országok tejkvótájának felemelését okolták elsősorban a tejágazat súlyos problémái miatt a felszólalók az Országgyûlés Mezőgazdasági Bizottságának Agrárpiaci, Szabályozási és Élelmiszerbiztonsági albizottságának szerdai ülésén.
A kvóta felemelése a Tej Terméktanács termelői és feldolgozói oldala szerint is jelentõs, mintegy 300-400 millió literes tejtöbbletet okoz Magyarországon.
Istvánfalvi Miklós, a terméktanács alelnöke szerint az EU bizottságának azonnal be kell avatkoznia a tejpiaci egyensúly megteremtése érdekében, egyebek között be kell fagyasztania az országok tejkvótáját. Szorgalmazta továbbá, hogy a magyar agrártárca kezdeményezzen tárgyalásokat az EU bizottságával a kérdésben, együttmûködve a térség országaival.
A szakmai szervezet szeretné elérni a kvótaalapú támogatás 50 százalékos emelését, továbbá azt is, hogy Magyarországon fogyasztásélénkítő marketingkampány induljon a tejtermékek forgalmának növelésére.
Bitsánszky Márton, a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium osztályvezetője közölte: mintegy 2,5 milliárd forint áll rendelkezésre az ágazat helyzetének javítására, amely egyebek mellett hatósági díjak átvállalásában, az iskolatejprogram fokozott támogatásában és a marketingköltségek növelésében jelenik meg.
Bakos Erzsébet, a Tej Terméktanács szakmai koordinátora a kereskedők felelõsségére is felhívta a figyelmet, amikor emlékeztetett rá, hogy a túlzott mértékû kereskedõi árrés miatt a tej feldolgozói, átadási ára és a fogyasztói ár között jelentõs az eltérés. Példaként említette, hogy a 2,8 százalékos zsírtartalmú tej átadási ára 140 forint literenként, ugyanakkor a kereskedõ ezt a terméket 240-250 forintért adja az üzletekben a fogyasztóknak.