A cél: egy élhetőbb Föld megteremtése…
2015-06-25


„A funkcionális élelmiszerek helyzete és lehetőségei, avagy a takarmányiparnak is változni kell”, címmel rendeztek szakmai napot 2015 június 15.-én Dabason, a Vitafort székházában. A rendezvény házigazdája a Vitafort Zrt. mellett a Noack Magyarország Kft. volt.
„A funkcionális élelmiszerek helyzete és lehetőségei, avagy a takarmányiparnak is változni kell”, címmel rendeztek szakmai napot 2015 június 15.-én Dabason, a Vitafort székházában. A rendezvény házigazdája a Vitafort Zrt. mellett a Noack Magyarország Kft. volt.
             
Kulik Zoltán vezérigazgató megnyitójában kiemelte a 2015 és 2016 év várhatóan üzleti szempontból nem fogja megközelíteni a 2014-et. Súlyos nehézségekkel küzd a sertés, a baromfi és a tejágazat is. Fontos, hogy új piaci lehetőségeket kell keresni, s ilyen lehet a funkcionális- és a GMO mentes élelmiszerek előállítása.

                          

A következő hetekben elindul a GMO Mentes Magyarországért Egyesület, amelynek a Vitafort alapító tagja lesz. Dr. Gregosits Balázs kutatás-fejlesztési igazgató a Vitafort fejlesztési projektjeiről beszélt, s ezek között kiemelt helyet foglalnak el a Noackkal és a Valorex-szel közös lenmagdarára és a tejtükör diagnosztikai programmal kapcsolatos kutatások. Dr. Koppány György tudományos igazgató a GMO kérdéskört járta körül.
 

                       
Arnold Böhm a Noack Group of Companies technikai igazgatója mutatta be a cégcsoportjuk szerteágazó tevékenységét. A Noack céget 1980-ban alapították azzal a céllal, hogy jó minőségû termékeket, alapanyagokat forgalmazzanak Közép- és Kelet Európában. A forgalmazott termékek közül ebben a körben a takarmány alapanyagokat, kiegészítőket és a diagnosztikai készülékeket – kiemelten a toxinmérőket - kell kiemelni. Az Omega3 zsírsavak és a lenmag dara e rendezvény fő üzenete.
            

                     
A Noack 2007 óta mûködik együtt a francia Valorex csoporttal, az általuk gyártott extrudált lenmagdara kiváló energia, fehérje és Omega3 forrás. A nagy tejtermelésû tehenek receptúrájában a védett zsírt, védett szóját és az extrahált szóját lehet csökkenteni, esetenként elhagyni a lenmagdara etetése esetén. Így az állati- és emberi szervezet számára kedvező Omega3 – Omega6 zsírsav arány állítható be. Humán kutatások sora igazolta, számos betegségre gyakorolt jótékony hatását. Az emberi szervezet nem tudja lekövetni azt a rengeteg változást, amit a növénytermesztéssel, állataink nemesítésével- és takarmányozásával „elkövettünk” az utóbbi néhány száz évben. Az elfogyasztott élelmiszerekben végbement változások egy sor betegség (pl. elhízás, anyagcsere-betegségek, diabetes, allergiás tünetek, csontritkulás, magas vérnyomás, szív- és érrendszeri megbetegedések stb.) kialakulásához vezetett.

                          

Ezt a folyamatot mutatja be Pierre Weill : A kövér bolygó címû könyve. A mû első magyar nyelvû példányait a rendezvény résztvevői kaphatták meg. A Noack az idei évben szeretné elindítani a Vitaforttal közösen a Tejtükör programját, amely egy diagnosztikai rendszer, a tejből havi rendszerességgel mért paraméterek alapján következtet a tehén egészségi állapotára, az alkalmazott takarmányozás hatékonyságára. A cél minél egészségesebb élelmiszerek előállítása, kevesebb üvegház gáz (metán és széndioxid) kibocsátása a kérődző állatoknál és végső soron egy élhetőbb Föld megteremtése!

Vikram Sipahimalani a Valorex csoport export menedzsere mutatta be a cégét és filozófiáját. Ez a vállalat állítja elő az extrudált lenmagot, ami a magyar fogyasztókhoz eljut, a Noack forgalmazásában. A takarmányozás és a humán élelmiszer gyártás új útjait a természetben kell keresni! A Valorex elkötelezte magát a GMO mentes alapanyagok mellett. A kutatásaik fókuszában az áll, hogy a direkt humán fogyasztás és a takarmányokon keresztül, az állati termékeken keresztül felvéve, a lenmag milyen kedvező hatást gyakorol az emberi egészségre. Bizonyított, hogy az állat által elfogyasztott lenmag hatására megnő a tej, tojás és húsok Omega3 tartalma is, így biztosítva egészségre kedvező hatását az emberi szervezetre. A Bleu-Blanc-Coeur Nonprofit Szövetséget azért hozták létre, hogy a vásárlókat ezen a védjegyen keresztül tájékoztassák: „ez a termék egészséges, a termékpályán végig ellenőrzött, magas Omega3 tartalmú élelmiszer”. Franciaországban már több mint 1000 élelmiszer viselheti ezt a logot, a piaci forgalma elérte az 1 milliárd Eurót. Most dolgoznak azon, hogy más országokba is kiterjesszék ezt a rendszert.
                           

Pierre Weill
a Valorex Csoport Elnök-vezérigazgatója, a már említett címû könyv szerzője, az egészség orientált mezőgazdaságról beszélt. Ez a filozófia többről kell, hogy szóljon néhány takarmány kiegészítő gyártásánál. Az élelmiszereket fogyasztók elvárásait, meg kell hallják az élelmiszert elő állító farmerek, a feldolgozó üzemek és a kereskedelem is. A humán orvosi ajánlások a mediterrán típusú táplálkozást preferálják, sok hal, zöldség ésgyümölcs fogyasztásával. Gazdagabb társadalmi rétegek számára ez elérhető, de a többség nem képes ezt napi szinten az étrendjébe építeni. Biológiai igényeink a paleolitikus korra vezethető vissza, az a táplálkozás volna szervezetünk számára a legjobb. A bőséges vadászatok után, testünk felkészült az energia tárolására, a szûkebb időszakok átvészelésére. A szûkebb időszakok elmaradásával a társadalom egy része kórosan elhízottá vált, sokan szenvednek cukorbetegségben és egyéb „civilizációs” betegségekben, szerte a Világon. A másik probléma a „olcsó” élelmiszerek hosszabb idejû fogyasztásának, egészség károsító hatása. Látható, hogy az egészség orientált mezőgazdaság alapvető feladata, nagy tömegek számára is elérhető áron, egészséges élelmiszerek előállítása. Az emberi étkezési szokásokat nagyon nehéz megváltoztatni, ezért azon az úton indultak el, hogy az állatok takarmányozásán keresztül, az állati termékek fogyasztásán keresztül juttatni be az emberi szervezetbe az olyan értékes anyagokat, mint a lenmag Omega3 zsírsava. Számos kísérlet igazolta, a lenmag etetése csökkenti a tejelő tehenek üvegház gázok kibocsátásának mértékét, így környezetvédelmi szempontból is kedvező.

Forrás: Noack Magyarország Kft.

Egervári Ildikó
marketing és kommunikációs vezető
Vitafort. Zrt.